Ο εθισμός στα παιχνίδια με υπολογιστές θεωρείται από τον ΠΟΥ πλέον και επισήμως ασθένεια. Αυτό προκύπτει από την αναθεωρημένη έκδοση της ενδέκατης Διεθνούς Ταξινόμησης Νοσημάτων του Οργανισμού που συντάχθηκε το 2018, και θα τεθεί σε ισχύ εντός του Ιανουάριου και εμπεριέχει νέες κλινικές μελέτες και θεραπευτικά μέτρα.
Για τη διάγνωση, θεωρείται απαραίτητη η εμφάνιση των σημείων της διαταραχής κατά τη διάρκεια ενός έτους. Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, τα συμπτώματα εκδηλώνονται με μειωμένο έλεγχο της συμπεριφοράς του παιχνιδιού, αυξανόμενη προτεραιότητα που δίνεται στο gaming στο βαθμό που η συμπεριφορά επηρεάζει άλλα ενδιαφέροντα ζωής και καθημερινές δραστηριότητες και επιμονή στην συμπεριφορά για το παιχνιδι παρά την εμφάνιση αρνητικών συνεπειών. Αυτό επηρεάζει σημαντικούς τομείς της ζωής, όπως η οικογένεια ή η εργασία.
«Η διάγνωση του εθισμού στον τζόγο μπορεί να γίνει μόνο από εκπαιδευμένους ειδικούς. Ως εκ τούτου, δεν είναι δυνατό να εφαρμοστεί μια διαγνωστική περιγραφή της διαταραχής του τζόγου σε συγγενείς ή φίλους. Αυτό είναι το προνόμιο των γιατρών», δήλωσε ο ειδικός του ΠΟΥ για τις ψυχοδραστικές ουσίες και την εθιστική συμπεριφορά, Βλαντιμίρ Πόζνιακ.
Ο εθισμός στα βιντεοπαιχνίδια είναι παρόμοιος με άλλους τύπους εθισμού στον τζόγο, για παράδειγμα ο εθισμός στον κανονικό τζόγο σε εγκαταστάσεις τυχερών παιχνιδιών, σύμφωνα με τον ειδικό. Η αυξημένη δραστηριότητα τυχερών παιχνιδιών δεν σημαίνει άμεσα εθισμό στον τζόγο. Το εντατικό παιχνίδι ακόμη και για αρκετές ημέρες δεν θα αποτελούσε προβληματική συμπεριφορά, εφόσον δεν επηρεάζονται άλλοι τομείς της ζωής.
Εκπρόσωποι της βιομηχανίας παιχνιδιών ηλεκτρονικών υπολογιστών και ειδικοί έχουν ταχθεί κατά της συμπερίληψης του εθισμού στα τυχερά παιχνίδια στον κατάλογο ασθενειών σε πολλές περιπτώσεις. Μάλιστα 30 ψυχολόγοι που εργάζονται στον τομέα του λογισμικού ψυχαγωγίας επέκριναν ήδη την οδηγία σε ανοιχτή επιστολή το 2018 καθώς ο εθισμός στον τζόγο είναι περισσότερο αποτέλεσμα ενός βαθύτερου προβλήματος, όπως η κατάθλιψη ή μια κοινωνική αγχώδης διαταραχή.
«Ως ειδικοί ψυχολογίας που μελετάμε εμπειρικά βιντεοπαιχνίδια για χρόνια, συμμεριζόμαστε πολλές από αυτές τις ανησυχίες και υποστηρίζουμε πλήρως την περαιτέρω επιστημονική έρευνα για το θέμα. Αλλά το προκαταρκτικό βήμα του ΠΟΥ για την παθολογία του ψηφιακού παιχνιδιού είναι βιαστικό», είπαν οι ειδικοί.
Η διεθνής ταξινόμηση ασθενειών του ΠΟΥ εξυπηρετεί πρωτίστως τους γιατρούς για να κάνουν ακριβείς διαγνώσεις. Οι εταιρείες ασφάλισης υγείας μπορούν να τις χρησιμοποιήσουν ως βάση για την ανάληψη κόστους. Η αναθεωρημένη έκδοση εισήγαγε επίσης άλλες κλινικές εικόνες, όπως το σύνδρομο συναισθηματικής εξάντλησης ή υπερβολικής εργασίας και δυσφορίας φύλου.
Ανταπόκριση: Στρασβούργο Κώστας Δαβάνης