Την τέχνη ως μνήμη και ως ιστορία, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν οι μαθητές/μαθήτριες της Γ’ τάξης Ανθρωπιστικών Σπουδών του 5ου Λυκείου Λάρισας, μέσα από τη δυνατότητα που αυτή προσφέρει να φανταστούμε ή να ανακαλέσουμε το παρελθόν του τόπου μας και της ζωής σ’ αυτό.
Οι μαθητές επισκέφθηκαν και ξεναγήθηκαν στη μόνιμη έκθεση της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας σε μια βιωματική, αισθαντική προσέγγιση, γύρω από τους άξονες «Το πνεύμα του τόπου», «Τα ιδανικά πλάσματα», την «Οικειότητα» και την «Αγωνιστικότητα».
Ορεινοί όγκοι και πεδιάδες, ο Όλυμπος, άνθρωποι του μόχθου, αγωνιστές της ζωής, γυναίκες και παιδιά-αστικής προέλευσης ή της υπαίθρου, σκηνές και μορφές-αστικές ή βιοπάλης που οι καλλιτέχνες αποδίδουν με σεβασμό, εκπέμπουν την κοινωνική πραγματικότητα και τα ήθη της εποχής.
Κορυφαίες στιγμές της ιστορίας, οι συνέπειες των οποίων επηρέασαν τη ζωή μας κυριαρχούν στον άξονα της Αγωνιστικότητας. Σε περίοπτη θέση, το έργο του χαράκτη Τάσσου «Μαρίνος Αντύπας-Κιλελέρ 1910» (δωρεά της Εταιρείας Α. Τάσσος στην Πινακοθήκη), νοηματοδοτεί την κορυφαία εξέγερση της ελληνικής αγροτιάς, ενάντια στην εκμετάλλευση των τσιφλικάδων.
Καθηλωτικό το τρίπτυχο «Εργάτης-Προδότης-Κατοχή, Επαιτεία» που αποδίδει τις συγκρούσεις που δίχασαν την ελληνική κοινωνία, ενώ στα θέματα «Αντάρτης» και «Διαδηλώσεις», αγιοποιείται το πάθος της εξέγερσης. Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί ο αγωνιστής καλλιτέχνης Δημήτρης Κατσικογιάννης από την Καρυά Ολύμπου με τις προσωπογραφίες των ανώνυμων αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης. Το κείμενό του είναι το μήνυμα της επίσκεψης: «Ο καλλιτέχνης είναι δύσκολο να σωπαίνει. Πρέπει να μιλάει με τη σιωπούσα ομιλία του για τα κοινωνικά γεγονότα της εποχής. Δεν πρέπει να είναι ξεκομμένος από αυτά».
Στη μνήμη των επισκεπτών αποτυπωμένα μεταξύ των άλλων, το «Θέρος»(1963) του Δημήτρη Γιολδάση, ο «Σεισμός»(1955) του Αγήνορα Αστεριάδη, «Τα παιδιά με το σαλίγκαρό τους» του Δήμου Μπραέσα, τα «Κορίτσια που κεντούν»(1924-25) του Γιώργου Γουναρόπουλου, η «Κατοχή» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, οι «Ξυλοκόποι στην Κατοχή»(1943) του Φώτη Ζαχαρίου, «Κατοχή-Προδότης(1943) του Γιώργου Σικελιώτη, η «Διαδήλωση»(1941-42) του Γιώργου Σικελιώτη, η «Διαδήλωση»(1965-66) του Γιάννη Ψυχοπαίδη, το «Καταφύγιο»(1946) του Αντώνη Κανά, ο «Αντάρτης»(1965) του Γιάννη Ψυχοπαίδη.
Επίσκεψη: 15-3-2022. Ξενάγηση: Παρασκευή Αρχοντούλη, Μουσειολόγος.
Συνοδοί εκπαιδευτικοί: Βασιλική Νικολαΐδου, Αρχοντία Γιαννακάκη.