Όταν ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο ξεκίνησε για πρώτη φορά να κάνει μια σκοτεινή πλευρά του κινούμενου σχεδίου εκδοχή του «Πινόκιο» πριν από 15 χρόνια, επέλεξε να τοποθετήσει την ιστορία του με τις μαριονέτες και τους αφέντες τους που τραβούν τα νήματα στη φασιστική Ιταλία της δεκαετίας του 1930.

Οι χαρακτήρες του ηλικιωμένου ξυλογλύπτη Τζεπέτο και της πληθωρικής ζωντανής μαριονέτας του Πινόκιο δημιουργήθηκαν για πρώτη φορά σε ένα ιταλικό μυθιστόρημα του 1883 και αργότερα έγιναν δημοφιλείς από τον Ντίσνεϊ.

Αλλά στο «Γκιγιέρμο ντελ Τόρο Πινόκιο», που θα κυκλοφορήσει στο Netflix τον επόμενο μήνα, βρίσκονται να ζουν στον μεσοπολεμικό κόσμο του Μπενίτο Μουσολίνι, με στρατιωτικούς χαιρετισμούς, αυστηρή συμμόρφωση και βίαιο ρατσισμό.

«Ήθελα να τοποθετήσω την ταινία σε μια στιγμή κατά την οποία το να συμπεριφέρεσαι σαν μαριονέτα ήταν κάτι καλό», δήλωσε ο ντελ Τόρο στο AFP στο κόκκινο χαλί του AFI φεστιβάλ αυτό το Σαββατοκύριακο στο Χόλιγουντ.

Ήθελα ο Πινόκιο να είναι ανυπάκουος

«Ήθελα ο Πινόκιο, που ήταν η μόνη μαριονέτα, να μην συμπεριφέρεται σαν μαριονέτα. Σκέφτηκα ότι, θεματικά, αυτό ήταν τέλειο».

Ενώ το θέμα του φασισμού θα μπορούσε να φανεί επίκαιρο υπό το φως της πρόσφατης παγκόσμιας πολιτικής, ο ντελ Τόρο δήλωσε ότι η ταινία ήταν εξίσου επίκαιρη όταν συνέλαβε το έργο πριν από χρόνια.

Πράγματι, ο ντελ Τόρο έχει χρησιμοποιήσει στο παρελθόν τα χαρακτηριστικά γοτθικά παραμύθια του για να αντιμετωπίσει το φάσμα του φασισμού με ταινίες όπως «Ο Λαβύρινθος του Πάνα» και «Η ραχοκοκαλιά του Διαβόλου», και οι δύο διαδραματίζονται στην Ισπανία της εποχής του Φράνκο.

«Είναι κάτι που με απασχολεί γιατί είναι κάτι στο οποίο η ανθρωπότητα φαίνεται να επιστρέφει», δήλωσε.

«Πάντα το έβλεπα. Δεν ξέρω αν φταίει το χρώμα των γυαλιών μου, αλλά πάντα το βλέπω».

Ο φασισμός είναι «πάντα ζωντανός στο παρασκήνιο ή στο προσκήνιο», είπε.

Το Καλειδοσκοπικό  

Ο βραβευμένος με Όσκαρ Μεξικανός σκηνοθέτης πρότεινε την εκδοχή του «Πινόκιο» σε στούντιο και παραγωγούς του Χόλιγουντ για χρόνια πριν ο γίγαντας του δικτύου ροής Netflix αγοράσει τελικά τα δικαιώματα το 2018.

«Πάλευα για να το κάνω για τη μισή μου καριέρα», δήλωσε ο ντελ Τόρο.

Η ταινία απαιτούσε πάνω από 1.000 ημέρες γυρισμάτων.

Χρησιμοποιεί την επίπονη μέθοδο του ακινητοποιημένου κινούμενου σχεδίου, κατά την οποία οι μαριονέτες χειρίζονται προσεκτικά καρέ-καρέ για να δημιουργήσουν την ψευδαίσθηση της κίνησης.

Για τον ντελ Τόρο, η χρήση εικόνων που δημιουργούνται μέσο υπολογιστή όπως το πρόσφατο ριμέικ ζωντανής δράσης του Ντίσνεϊ του σημαντικού δημιουργού του κινούμενου σχεδίου του 1940, δεν ήταν ποτέ μια επιλογή.

«Ήταν πολύ σχετικό για μένα να κάνω μια ιστορία για μια μαριονέτα με μαριονέτες και οι μαριονέτες να πιστεύουν ότι δεν είναι μαριονέτες», είπε.

Είναι ένα πολύ όμορφο είδος καλειδοσκοπικού πράγματος

Ενώ ο ντελ Τόρο έχει από καιρό γοητευτεί από τα κινούμενα σχέδια, κέρδισε τα Όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας με τη ζωντανή  δράση «Το σχήμα του νερού» του 2017, και το «Πινόκιο» σηματοδοτεί την πρώτη του ταινία κινουμένων σχεδίων.

«Στη Βόρεια Αμερική, τα κινούμενα σχέδια θεωρούνται λίγο περισσότερο ως είδος για παιδιά», δήλωσε ο ντελ Τόρο.

«Ένα από τα πράγματα που νομίζω ότι όλοι προσπαθούν να αλλάξουν, όχι μόνο εμείς, είναι να πούμε: «Το κινούμενο σχέδιο είναι ταινία, το κινούμενο σχέδιο είναι υποκριτική, το κινούμενο σχέδιο είναι τέχνη».

Το stop-motion κινούμενο σχέδιο μπορεί να «αγγίξει βαθιά συναισθήματα, βαθιά πνευματικά πράγματα», αλλά είναι «μια πρακτική που βρίσκεται συνεχώς στα πρόθυρα της εξαφάνισης», είπε.

«Κρατιέται ζωντανή μόνο από τρελούς φανατικούς. Εμείς την κρατάμε ζωντανή!”

Η κληρονομιά της μητέρας 

Ενώ η ιστορία εξερευνά τους δεσμούς πατέρα-γιου, ο Ντελ Τόρο γοητεύτηκε με τον χαρακτήρα του Πινόκιο από παιδί, όταν του σύστησε την άτακτη μαριονέτα η μητέρα του, με την οποία ήταν εξαιρετικά δεμένοι.

«Συγκέντρωνα αντικείμενα από τον Πινόκιο, τα οποία έμοιαζαν με τον Πινόκιο. Η μητέρα μου και εγώ το είδαμε μαζί όταν ήμουν πολύ μικρός και μου έδινε συνέχεια Πινόκιο σε όλη μου τη ζωή», θυμάται.

Πέθανε τον περασμένο μήνα,  μόλις μία ημέρα πριν από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο Λονδίνο. Ο ντελ Τόρο είπε στο κοινό εκεί ότι επρόκειτο να παρακολουθήσουν «μια ταινία που με έδεσε με τη μητέρα μου για μια ολόκληρη ζωή».

«Ο Πινόκιο του Γκιγέρμο ντελ Τόρο» θα κυκλοφορήσει στο Netflix παγκοσμίως από τις 9 Δεκεμβρίου. Το καστ των ηθοποιών φωνής της ταινίας περιλαμβάνει τους Έβαν Μακ Γκρέγκορ, Κέιτ Μπλάνσετ, Τζον Τερτούρο και Τίλντα Σουίντον.

Πηγή: AFP

Περισσότερα Εδω